100% Glutenvrij

✓ 500+ bestemmingen

Reisverslag Italië: Baia Domizia

Stéphanie

Het was precies drie jaar geleden dat wij voor het laatst in het mooie Italië waren geweest. Drie jaar geleden zaten wij vrij noordelijk bij Lago di Ledro, vlakbij het Gardameer. Als je wil weten hoe ik het daar glutenvrij heb ervaren, lees dan “glutenvrij eten in Italië. Dit jaar besloten wij om een ander gebied van Italië te verkennen. Het zou wel 1900 kilometer rijden zijn, maar dan zit je ook direct aan het strand tussen de mooie steden Rome en Napels in. Onze camping bevond zich dus in Baia Domizia en we hebben tijdens deze drie weken meerdere uitstapjes gemaakt. Ik neem jullie in deze blog mee naar alle mooie plekken waar wij zijn geweest.

Laggo Maggiore
Aangezien het een lange afstand is van Drenthe naar Baia Domizia, besloten wij om een tussenstop te maken. Onze tussenstap was bij camping Rose aan het Comomeer. In de buurt van deze camping (5 – 10 min. lopen) bevindt zich een enorme supermarkt met een ruim glutenvrij assortiment. Niet alleen waren hier de standaard producten zoals brood, pasta en koekjes, maar ook in de koeling waren verschillende glutenvrije taarten, pizza’s en gevulde deeghapjes. Als je op vakantie bent in de buurt van deze plek, zou ik je zeker adviseren om eens boodschappen te gaan doen bij deze supermarkt. Voor mij was dit een goed begin van de vakantie, want dit belooft wat in dit mooie land.

Glutenvrije supermarkt laggo maggiore 3 1024x497 1
Glutenvrije schap il Gigante
Glutenvrije supermarkt laggo maggiore 1 1 1024x497 1

Camping Baia Domizia

Het was helaas niet mogelijk om glutenvrij te eten in het restaurant op de camping. Dat vond ik behoorlijk jammer, want de keren ervoor in Italië en Spanje is het wel altijd gelukt. Maar de bediening hier was heel stellig in het feit dat dit niet mogelijk is, dus kennelijk is er geen ruimte voor een glutenvrije keuken. Wel was er op deze camping een grote campingwinkel aanwezig met een glutenvrij assortiment. Je kunt hier terecht voor verschillende soorten glutenvrije pasta’s, brood, cornflakes en zoutjes. In de vriezer hebben ze zelfs glutenvrije cornetto’s en ander glutenvrij ijs met een wafel.

glutenvrije supermarkt camping baia domizia 497x1024 1
Klein Schär assortiment
glutenvrije supermarkt camping baia domizia 1 1024x497 1
Glutenvrije pasta
glutenvrije supermarkt camping baia domizia 2 497x1024 1
Glutenvrije ijsjes

Gaeta & Formia

Ons eerste uitstapje ging naar Gaeta en naar Formia, deze stadjes zijn ongeveer 25 – 30 minuten rijden vanaf de camping. Beide stadjes zijn gezellig en ogen toeristisch, omdat het aan zee (en dus ook aan een haven) ligt. In Gaeta kwamen wij al gauw een restaurant tegen waar glutenvrije pizza wordt geserveerd. Hier hebben wij zelf niet gegeten, maar er werd zoveel reclame voor glutenvrij gemaakt dat ik eigenlijk wel met zekerheid durf te zeggen dat je hier prima kunt eten. Het restaurant heet Ciro en bevindt zich aan het water, het ligt echt op een prachtige locatie. Het was voor ons nog te vroeg om te eten (het restaurant ging ook pas ’s avonds om 20.00 uur open en wij waren er ’s middags al)

ciro glutenvrije pizza italie 1024x497 1
Ciro, Glutenvrije pizzeria Gaeta

Nadat wij Gaeta hadden bezocht, gingen we door naar Formia. Toen wij ’s avonds in Formia waren, begonnen we trek te krijgen. We hadden op de fantastische, Italiaanse glutenvrije app Mangiare Senza Glutine gekeken en besloten om bij het restaurant Vizi & Virtù te gaan eten. Mijn man was naar de keuken gelopen (waar ze geen woord Engels spraken) en vroeg: ’Pizza senza glutine?’ waarop de kok meteen antwoordde: ’Si, si!’ We besloten daarom om hier te gaan eten. Ik heb een heerlijke pizza funghi gehad en ben, zoals altijd in Italië, niet ziek geworden. Het was een goede pizza met een lekkere bodem en zeer betaalbaar. Wij waren voor twee pizza’s + twee grote drankjes €17,50 kwijt. De keuze is niet heel ruim, dus verwacht niet een sterrenrestaurant. Als je van kleinschalig en gezelligheid houdt, dan is dit restaurant zeker geschikt.

glutenvrije pizza formia 1 e1566332671977 1024x768 1
Glutenvrije Pizza bij Vizi & Virtù in Formia

Pompeï

Ons volgende uitstapje ging naar Pompeï. Pompeï staat bekend vanwege het feit dat de vulkaan Vesuvius deze vroegere Romeinse stad 79 jr. na Christus totaal heeft verwoest. Nadat we uren in de zon en de enorme hitte deze prachtige en indrukwekkende stad hadden bekeken (wat er van overgebleven is althans), begonnen we trek te krijgen. Wederom maakten we gebruik van de Italiaanse app – die ik eerder heb genoemd – en we besloten om naar het restaurant Osteria Da Peppino te gaan. Wat ben ik achteraf blij met deze keuze! Het is een stukje lopen vanaf het oude Pompeï, maar geloof me: het is het waard. Toen we aankwamen bij dit rustige straatje, zag ik meteen alle stickers van de AiC (de Italiaanse Coeliakie- vereniging). We werden hartelijk ontvangen en de man die ons bediende sprak heel goed Engels. We bekeken de kaart en ik vroeg welke pasta’s ik glutenvrij kon bestellen. Hij gaf aan dat alle pasta glutenvrij mogelijk was. Waarop ik vroeg: ’Ook de gevulde pasta met spinazie, ricotta en tomatensaus?’ Ik kon mijn oren niet geloven, zelfs gevulde pasta’s en lasagnes waren hier mogelijk. Ik besloot om vooraf de salade caprese te bestellen en daarna voor de eerdergenoemde gevulde pasta te gaan. Beide gerechten waren overheerlijk! De salade werd geserveerd met een glutenvrij broodje. Dit restaurant is naar mijn mening echt een aanrader, want het eten is écht heel goed, de bediening is vriendelijk en spreekt goed Engels én de locatie is prachtig en afgelegen. Een leuk feitje: Jeremy Clarkson heeft er gegeten en staat op de foto met de eigenaar.

Glutenvrije logo pompei 768x1024 1
Osteria Da Peppino buiten 1024x768 1
Osteria Da Peppino pasta 1024x768 1
Osteria Da Peppino voorgerecht 768x1024 2

Rome

Ik had me de hele vakantie al verheugd op één van de mooiste steden die ik ken: Roma. Het zou voor ons 2,5 uur rijden zijn, maar dat vinden wij nooit een probleem. Negen jaar geleden ben ik daar ook geweest, maar toen had ik nog geen coeliakie. Daarnaast was het de eerste keer in Rome voor mijn man, dus dat maakte het voor mij ook speciaal. Als je op de Italiaanse app kijkt voor glutenvrije restaurants in Rome, dan word je zeer gelukkig. De keuze is enorm, dus we besloten om het allemaal gewoon lekker op ons af te laten komen, zoals altijd eigenlijk. Als eerste bezochten wij het mooie Sint Pietersplein en op weg van ons metrostation naar dit plein toe, kwamen we al meerdere restaurants tegen waarop bordjes verschillende teksten zoals ‘pizza senza glutine’ of ‘pasta senza glutine’ stond geschreven. Wij besloten om eerst verschillende bezienswaardigheden te bezoeken. Nadat wij het Colosseum hadden bezocht, begonnen we allebei enorme trek te krijgen. We pakten wederom de app erbij en keken welk restaurant zich in de buurt bevond. We kwamen uit op La Pace del Cervello. Dit restaurant zit op 5 minuten loopafstand van het Colosseum, maar omdat dit in een afgelegen straatje is, merk je daar vrijwel niets van. Op de kaart stond aangegeven dat zowel pasta als pizza glutenvrij mogelijk was. Aangezien ik nog nooit eerder een pasta carbonara in Italië had gegeten, was mijn keuze snel gemaakt. En wederom had ik een goede keuze gemaakt, want de pasta was héérlijk. Zelfs mijn man zei dat hij nog nooit zo’n lekkere glutenvrije pasta had geproefd.

WhatsApp Image 2019 08 19 at 14.22.12 1 768x1024 1

Formia

Tussen de verschillende uitstapjes door hadden mijn man en ik wel vaker geen zin om te koken, dus keken we naar opties in de buurt van Formia (aangezien dat stadje het dichtstbij onze camping was). Via de app kwamen we uit bij een net nieuw toegevoegd restaurant Le 3 C. Er stond bij dat dit een pizzeria was en je laat je met de app natuurlijk altijd verrassen. Toen wij hier aankwamen stond met een groot bord aangegeven dat glutenvrije pizza mogelijk was. Het is niet een restaurant, dus dat moet je niet verwachten. Je kunt het meer zien als een grote New York pizza bijvoorbeeld. De meesten halen hier pizza’s op, maar er is wel een mogelijkheid om te zitten en je pizza te eten. Je kunt kiezen uit meerdere pizza’s en ook glutenvrije gefrituurde snacks krijgen. We hebben een foto gemaakt van de glutenvrije menukaart en die kun je hieronder zien. Ook dit was wederom een heerlijke pizza. Een andere bodem dan ik eerder had gehad in Formia, maar allebei ontzettend lekker. Deze pizzabodem kwam, denk ik, dichterbij de échte pizzabodem. Deze plek is dus ook ideaal als je snel iets wil eten of graag een pizza op wil halen en ergens anders wil gaan eten.

WhatsApp Image 2019 08 19 at 13.36.45 497x1024 1
WhatsApp Image 2019 08 19 at 13.36.45 4 497x1024 1

In totaal gingen wij drie weken op vakantie, maar pas een paar dagen voor vertrek richting huis ontdekten we nog een pareltje. Ik pakte, wederom, de app erbij en zag opeens een nieuw toegevoegd restaurant staan dat Old Wild West heet. Er stond bij dat dit een steakhouse was. Aangezien ik toch wel een keer iets anders wilde eten dan pizza en pasta, besloten wij om naar dit restaurant te gaan. Zo ontdekten wij dus kort voor vertrek dat er een enorm winkelcentrum is tussen onze camping en Formia, in dit winkelcentrum bevindt zich dit steakhouse. Dit grote winkelcentrum is ongeveer 15 – 20 minuten rijden vanaf de camping.

WhatsApp Image 2019 08 19 at 13.36.46 1 1024x497 1

Toen we aankwamen zag ik meteen de welbekende AiC-sticker. Ik word altijd zo blij als een kind als ik deze sticker zie, want dan weet je dat er veel keuze is glutenvrij en alles echt top geregeld is. We konden meteen terecht in het restaurant en ik kreeg een andere menukaart. In principe is het dezelfde menukaart als de gewone, maar op die van mij (de glutenvrije dus) staat dan met stickers aangegeven welke gerechten glutenvrij kunnen. Per gerecht wordt een meerprijs van €1,- of €3,- gevraagd. Ik heb hier geen problemen mee, want het is logisch dat glutenvrij eten over het algemeen duurder is en ze bereiden het echt apart.

Ik was onder de indruk van de folder die ik kreeg. Daar staat letterlijk uitgelegd dat ze een apart gedeelte hebben in de keuken speciaal voor het bereiden van de glutenvrije gerechten. Ik besloot te gaan voor een Amerikaanse hamburger met bijbehorend patat, en ik bestelde nog gegrilde groenten extra. Het was overheerlijk! Dit restaurant is wederom écht een aanrader. Je zit er gezellig, want het is echt zoals een steakhouse ingericht en je hebt ruim de keuze. Beter gezegd: we hebben er drie avonden achter elkaar gegeten, oeps! De volgende avond besloot ik te gaan voor kipnuggets, Franse frietjes, een salade en een ratatouille van groenten. Uiteraard deelde ik de frietjes en de ratatouille samen met mijn man, want anders was het wel erg veel. De salade was niet heel bijzonder, maar wel lekker. De kipnuggets daarentegen waren OVERHEERLIJK. Dit waren de lekkerste kipnuggets die ik ooit in mijn leven heb gehad. Daarom besloten we om de dag hierna (onze laatste avond) hier weer te gaan eten. Ik besloot toen om een gepaneerde kipburger te eten. Alle gerechten, van de afgelopen drie avonden, waren heerlijk. Als je in de buurt van Formia bent, moet je echt naar dit restaurant gaan!

WhatsApp Image 2019 08 19 at 13.36.46 497x1024 1
WhatsApp Image 2019 08 19 at 13.36.46 3 497x1024 1
WhatsApp Image 2019 08 19 at 13.36.46 2 497x1024 1
WhatsApp Image 2019 08 19 at 14.22.14 768x1024 1
WhatsApp Image 2019 08 19 at 14.22.15 2 768x1024 1
WhatsApp Image 2019 08 19 at 14.22.15 1 1 768x1024 1

De terugreis
Helaas komt aan alle goede dingen een eind, dus ook aan deze reis. Voor de terugweg had ik glutenvrije broodjes gekocht. Het is zo fijn dat ze in Italië zelfs bij tankstations glutenvrije sandwiches verkopen. Uiteraard niet overal, maar vaak genoeg. Ik had de broodjes met ham en mayonaise en broodjes met garnalen. Die met garnalen vond ik persoonlijk niet zo lekker, maar die met ham en mayonaise wel. De broodjes zijn wel wat droog, maar daarom is de mayonaise of andere saus die erbij zit zo belangrijk.

WhatsApp Image 2019 08 19 at 14.22.18 768x1024 1

Nog niet de ideale glutenvrije vakantie gevonden? Kijk dan gerust verder!

Glutenvrije hotels

Golfreizen

Glutenvrije Golfreizen Golfvakantie

Over stéphanie

Mijn naam is Stéphanie Sadikoviq en ik ben in 2015 gediagnosticeerd met coeliakie. Met mijn website help ik iedereen met het vinden van een glutenvrije vakantie! Ik doe mijn best om zoveel mogelijk opties te laten zien door mijn ervaringen te delen. Tips zijn altijd welkom. Neem gerust contact op!

2 gedachten over “Reisverslag Italië: Baia Domizia”